Infagro media
Ваш путівник по молочній галузі України

Молочна галузь під час війни

Матеріал з Infagro Media
Перейти до:навігація, пошук

Війна з російським агресором, що почалася ще в 2014 році з часткової окупації Донецької і Луганської областей та анексії Криму, з 24 лютого 2022 року переросла у війну повномасштабну, руйнівну для економіки України. Зазнала втрат і молочна галузь.

З перших днів війни молочні ферми та молокозаводи опинилися у ситуації, коли безперервна система виробництва опинилася під загрозою. Агресор знищував будівлі ферм, худобу, робив неможливим вивезення молока на заводи. На деяких територіях північних і східних, а потім і південних областей, молокозаводи опинилися на окупованій території. Деякі з них припинили операційну діяльність, деякі були змушені перенести виробництво у більш менш безпечні регіони.

Логістичні ланцюги було порушено. Зважаючи на природу молочного бізнесу — безперервність і взаємозалежність виробництва і переробки, ситуація склалася без перебільшення критична. Виробники молока, не маючи змоги доставити сировину на заводи, доставляли молоко населенню в прилеглі райони, часто безкоштовно. Шукали можливості продажу виробленого молока на інші заводи, які залишалися доступними. Скорочували раціони корів, щоб зменшити надої.

Так само, молокозаводи, втративши звичних постачальників, шукали можливості отримання сировини. При цьому вони відправляли продукцію із своїх запасів до Збройних сил і як гуманітарну допомогу постраждалому населенню. В своєму березневому коментарі стосовно стану галузі виконавчий директор Спілки молочних підприємств України повідомив, що 65% молочних підприємств відновили стабільну роботу, тим самим рятуючи не тільки промислову переробку, але й тваринництво, надаючи аграріям можливість збуту молока.

Ринок збуту молочних продуктів різко скоротився через масову міграцію. Близько 7 млн громадян виїхали з країни. Експорт майже припинився. У цей час держава оголосила про державні закупівлі молочних продуктів і якийсь час приблизно 30% продукції вітчизняних молокозаводів реалізовувалося саме через цей канал. Також підприємства харчової промисловості, в тому числі молочної, отримали від держави можливість закуповувати газ за пільговою ціною.

Гостро постало питання експорту молочної продукції як умови необхідної для збереження молочної галузі. Адже внутрішній ринок різко скоротився і за відсутності можливості експортувати продукцію виробники молочних продуктів мали б скорочувати закупівлю сирого молока. Це, у свою чергу, ставило б під загрозу молочне тваринництво країни, яке і так через бойові дії зазнало помітних втрат.

Низка проблем, які постали перед експортерами, була такою, що здавалося, їх неможливо вирішити: не працювали порти на Чорноморському узбережжі (Одеса, Чорноморськ, Миколаїв, Південний), не була налагоджена заміна українських портів на порти ЄС та Туреччини, виник дефіцит транспортних контейнерів в балтійському регіоні, багатократно подорожчав фрахт на рефрижераторні автомобілі, ускладнилася внутрішня логістика, виник дефіцит пального, вартість доставки продукції суходолом (до Казахстану через Молдову, Румунію, Турцію) зросла більш ніж на 40-60%.

Крім того, трейдери відмовлялися працювати по передплаті, підприємства експортери відчували брак обігових коштів для виконання експортних замовлень, на складах накопичилися запаси продукції, виробленої у березні-квітні, були проблеми через неузгодженість ветеринарних та митних процедур...

Тому Мінагрополітики, Мінекономіки, Мінінфраструктури, молочні трейдери та галузеві асоціації, а також і самі компанії експортери почали активно просувати можливості якнайскорішого відновлення експорту. Чималу роботу для цього виконала Програма Quality Food Trade Program, що працює в Україні за підтримки Швейцарії в рамках швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія). Для організації експертних дискусій "Молочний експорт в умовах війни" Програмою було залучено до партнерства Офіс з розвитку підприємництва та експорту і аналітичне агентство Інфагро.

Було організовано три зустрічі експертів молочної галузі, представників молочних компаній експортерів, державних посадовців та практиків міжнародної торгівлі, щоб оперативно визначити, що треба зробити для якнайшвидшого вирішення логістичних, митних та інших проблем, що гальмують відновлення експорту. Пізніше "вступили у гру" і європейські партнери — в ЄС було прийняте рішення з 4 червня 2022 на рік зняти тарифні та митні обмеження.

Всі ці зусилля дали результат: український молочний експорт значно пожвавішав і це буквально дало можливість українській молочній галузі вижити. За що українські молочники щиро вдячні європейським партнерам.

Наслідки війни, бойових дій та впливу на економіку очевидні вже зараз: за 8 місяців 2022 року у порівнянні з відповідним періодом минулого року поголів'я скоротилося на 15,3%. При цьому у підприємствах поголів'я скоротилося на 9,6%, а у господарствах населення на 17,3%.

На 1 травня 2023 року чисельність поголів’я корів, становила 1355,2 тис. голів, що на 7,2% менше порівняно з відповідним періодом минулого року, з них у сільськогосподарських підприємствах налічувалося 390,4 тис. голів (на 0,8% менше), у господарствах населення – 964,8 тис. голів (на 9,5% менше).

За 8 місяців 2022 року виробництво молока скоротилося на 14,6%. Підприємства зменшили його на 6,7%, а населення на 18,1%. П'ята частина молока була вироблена на територіях, де проходили або проходять бойові дії. На переробні підприємства за перше півріччя у переробку надійшло на 16,7% менше молока, ніж за той же період минулого року.

На 1 травня 2023 року виробництво молока всіма категоріями господарств становило 2145,0 тис. тонн, що на 4,7% менше порівняно з відповідним періодом минулого року, з них сільськогосподарськими підприємствами – 926,0 тис. тонн (на 8,3% більше), господарствами населення – 1219,0 тис. тонн (на 12,6% менше).

Незважаючи на всі складнощі, що супроводжують експортні операції, українські компанії експортери молочної продукції протягом кількох місяців 2022 року нарощували обсяги продажів до ЄС. З початку війни ще 10 молочних компаній отримали так звані "єврономери", тобто дозвіл на експорт своєї продукції до ЄС (листопад 2022). Кон'юнктура міжнародного ринку до жовтня-листопада 2022 року була сприятливою. В результаті в українських експортерів молочних продуктів, зокрема, експортерів вершкового масла, з'явилася перспектива за результатами року посісти перше місце серед постачальників цього продукту до країн Євросоюзу.

Pertner logos
Про проект
Використання матеріалів сайту
© Інфагро, 2022